Социалните мрежи, или как незначимите станаха значими
Личен анализ на влиянието на социалните мрежи в духония и църковен живот
Значимостта в обществото традиционно се е свързвала с определени заслуги – принос в наука, култура, обществена дейност. В съвременния дигитален контекст обаче наблюдаваме едно тихо, но категорично изместване: личността с експертен опит често остава зад кадър, а отпред застава човекът, който умее да събере реакции, да „ангажира“ и да „създава съдържание“
Когато преди години
за първи път си направих профил във Facebook, не подозирах, че подписвам договор с нова реалност. Тогава
социалните мрежи изглеждаха като просто един нов начин за комуникация . Днес
вече знаем, че те пренареждат обществените пластове и дефинират не просто кои
новини четем, а и кои хора смятаме за „значими“.
Социалните мрежи направиха нещо, което доскоро
изглеждаше немислимо: те премахнаха посредниците между индивида и публиката.
Всеки може да говори на всички. Въпросът е не какво казваш, а колко хора ще го
чуят и с каква емоция ще реагират.
Особено тревожно е, когато този механизъм започне да
функционира и в средите, където значимостта би трябвало да произтича от духовна
зрялост, познаване на Писанието и отговорно водителство. В контекста на
съвременния евангелизъм и църквата, социалните мрежи също произведоха „значими
личности“, чието основно достойнство е не богословска дълбочина, а умение за
риторичен ефект, емоционална манипулация и експлоатация на популярни клишета.
Така се родиха „духовните инфлуенсъри“ –
самопровъзгласени пророци, ментори, лайф-коучове и интернет-проповедници, които
често нямат нито богословско образование, нито ясна еклезиологична
принадлежност, но имат последователи, лайкове и донейшън линкове. Те говорят
уверено за сложни доктрини с терминология, взета назаем от мотивационната
психология и търговския маркетинг. Понякога дори променят библейския текст, за
да го направят „по-достъпен“. В резултат, невежеството не просто бива търпяно –
то се превръща в пазарен актив.
Най-страшното е, че това невежество е прикрито под формата на „простота“, „чисто сърце“ или „водителство от Святия Дух“. Все по-често се представя идеята, че задълбоченото изучаване на Писанието е „религиозен формализъм“, а критичното мислене – „липса на вяра“. Така се размива границата между здравото учение и съблазнителната заблуда, а общността се превръща в публика, която не различава звук от чисто злато , медицинска стомана или най-обикновена ламарина.
Съдържанието отстъпва на формата. Мълчаливи и зрели
служители, изградени с години в молитва, смирение и учение, остават
незабелязани. А фалшивото самочувствие, което социалните мрежи създават, дава
трибуна на неподготвени гласове. В този нов пейзаж дори библейските истини
стават просто декор в една дигитална постановка на духовно развлечение.
И Да, социалните мрежи дадоха сцена на онези, които
преди не са имали глас. В някои случаи – това беше справедливо. Но когато
гласовете са много, а критериите – размити, стойността на значимостта се
разпада. Особено когато дори църквата започва да възприема популярността като
знак за духовна легитимност.
Истинската значимост, както и истинското духовно
влияние, не се измерват в последователи и харесвания. Те се изграждат бавно, в
тайно място, чрез вярност, мъдрост и истина. А дали църквата ще избере да
остане вярна на тези принципи – или ще последва модела на дигиталната култура –
е въпрос, на това, доколко ние сме будни и го толерираме.