Истината и Любовта – Двете лица на Божието Сърце
Има въпроси, които не се раждат в ума, а в сърцето. Те не идват като аргументи, а като вопъл. Един от тях е: Кое е по-важно — истината или любовта? И ако трябва да избереш, коя ще задържиш в ръцете си, и коя ще пуснеш да падне? Това не е просто морална дилема. Това е въпрос на духовен живот или смърт.
Днес ще се
изправим пред един от най-важните духовни въпроси:
Кое е по-важно – истината или любовта?
Бихме ли жертвали едното заради другото? Можем ли да говорим за любов, без да
казваме истината? Или можем ли да кажем истината, без да изгубим любовта?
Съществува една
опасна измама в нашето време: че любовта може да бъде отделена от истината. Че
можем да обичаме, без да казваме истината. Че можем да покажем милост, като
премълчим правдата. Че можем да пазим мир, като покрием грях. Но това не е
любов. Това е духовен компромис, който се представя за милосърдие, но всъщност
е безразличие, прикрито зад усмивка.
Любовта без
истина не е любов.
Тя е като майка, която вижда детето си с отрова в ръка и не го предупреждава,
„за да не го нарани“.
Истината без любов не е истина.
Тя е като лекар, който казва диагнозата със студена усмивка, без намерение да
лекува.
Истината... тя е
светлина. Когато говорим за истина, ние не говорим за мнение, за тълкуване, за
усещане. Ние говорим за самата същност на Бога. Защото Писанието свидетелства: „Бог
е истинен“ (Римляни 3:4), „Твоето слово е истина“ (Йоан 17:17) и „Аз
съм пътят, истината и животът“ (Йоан 14:6). Истината е не само факт, тя е
Лице — Лицето на Христос. А да погледнеш в лицето на Христос, означава да видиш
собственото си лице оголено, без маска, без оправдания, без самоизмами.
Би ли заменил
истината заради любовта?
„Аз съм пътят,
и истината, и животът“ – казва Исус. (Йоан 14:6)
„Бог е любов“ (1 Йоан 4:8)
Исус Христос е
въплътената Истина и въплътената Любов. В Него няма конфликт между двете. Следователно, ако
заменим истината заради любовта, ние всъщност губим и двете. Защото любовта
без истина е лъжа, а истината без любов – жестокост.
„Любовта се
радва не на неправдата, а се радва заедно с истината“ (1 Коринтяни 13:6)
Любовта и истината вървят ръка за ръка.
Но истината, без
любов, е като меч без дръжка — режеш себе си, когато го вдигаш. А любовта, без
истина, е като да гасиш светлината, за да не виждаш раната. Любовта казва:
„Остани“, но само истината може да каже: „Оздравей“. Ако кажем на болния:
„Всичко е наред“, това не е състрадание — това е предателство. Истинската любов
не крие грозното, а го изцелява.
Когато Христос
срещна жената, уловена в самия акт на прелюбодейство, Той не ѝ каза, че грехът
ѝ няма значение. Той не ѝ каза, че е „все едно“. Той каза: „Нито Аз те
осъждам. Иди си и не съгрешавай вече“ (Йоан 8:11). В тези думи има и
милост, и правда. Нито компромис, нито камък. Това е Божията любов, която казва
истината не за да унищожи, а за да издигне. Да ѝ даде нов живот.
Може ли да
обичаш без да пренебрегнеш истината?
Да. Истинската
любов не отрича истината, тя я потвърждава.
„Но, като
държим на истината с любов, да пораснем по всичко в Него, Който е главата –
Христос.“ (Ефесяни 4:15)
Павел ни учи: не
само да говорим истината, но да я говорим с любов. Не с осъждане, не с
гордост, а с кротост и нежност, както Исус говореше на грешниците.
Пример:
Исус и жената, хваната в прелюбодейство (Йоан 8:1-11).
Той не омаловажи греха ѝ, но не я унижи.
„Нито Аз те
осъждам; иди си и не съгрешавай вече.“
Той показа милост, но и истина.
Но ние, хората,
сме склонни да избираме или едното, или другото. Някои предпочитат да бъдат
глашатаи на истината, да я хвърлят като чук, без да се интересуват кого
нараняват. Други се крият зад любов, за да не се конфронтират с греха, от
страх, че ще загубят приятелство, спокойствие или удобство. И така, любовта се
превръща в прикритие, а истината — в оръжие. И двете са изопачени.
Може ли да
премълчим истината заради любовта?
Понякога, да
премълчиш е акт на мъдрост, но не и на компромис. Истината не винаги трябва да бъде казвана рязко
или моментално, но никога не бива да бъде скривана, когато е спасителна.
„По-добре е
откритото изобличение, отколкото скритата любов.“ (Притчи 27:5)
„Верните рани от приятел са по-добри от лъжливите целувки на неприятел.“
(Притчи 27:6)
Любовта, която
не казва истината, когато душата е в опасност, е лъжлива любов.
Писанието не ни
дава право на такъв избор. Апостол Павел казва: „Да държим на истината с
любов“ (Ефесяни 4:15). Не просто да я заявяваме, но да я държим. Да я носим
като съкровище. Да я изговаряме така, че другият да усети не гняв, а благодат.
Да чува глас, който кани, не който гони.
Може ли да
премълчим истината от любов? Много християни така правят. Казват си: „Нека не
го нараня. Ще го обичам в мълчание.“ Но това не е любов. Това е страх, облечен
в любезност. Писанието казва: „Откритото изобличение е по-добро от скритата
любов“ (Притчи 27:5). Защото любов, която не казва истината, изоставя
душата в тъмнина.
Истината не е
винаги лесна. Не е винаги добре приета. Има време за нея, има и начин. „Дума,
казана навреме, е като златна ябълка в сребърна кошница“ (Притчи 25:11). Но
премълчаването, когато Бог иска да говориш, е предателство. Ако брат ти върви
към бездна, не любовта, а равнодушието ще те накара да замълчиш.
Може ли да
покрием греха, за да не нараним? Не. Защото грях, покрит с мълчание, не е
по-малко грях. Покаянието идва чрез изобличение. „Който прикрива
престъпленията си, няма да успее, а който ги изповядва и оставя, ще намери
милост“ (Притчи 28:13). Това е пътят на благодатта — не заобикаляне на
истината, а преминаване през нея.
Сила на
истината в думите на Натан
Този пасаж е
пример за силата на истината, изказана по мъдър, но категоричен начин.
Натан не казва директно: „Ти си извършил прелюбодейство и убийство“, а
използва притча, за да помогне на Давид да види сам греха си, без
да бъде конфронтиран с враждебност. Това е божествена стратегия:
- Истината
не се пренебрегва, а се казва ясно.
- Но
тя се казва със състрадание, мъдрост и цел за покаяние, а не за
осъждане.
Притчата на Натана е духовна хирургия – прониква в съвестта
на Давид, за да го доведе до покаяние. Това е точно, за което говори Псалм 51
(написан от Давид след този случай):
Когато се чудим
какво да кажем, как да постъпим, нека първо се молим. Защото само Святият Дух
може да ни даде тази мъдрост, която е „първо чиста, после миролюбива,
благоприемчива, пълна с милост и добри плодове“ (Яков 3:17). Мъдростта
отгоре никога не отделя истината от любовта. Тя знае кога да говори, кога да
чака, кога да изобличи, кога да прегърне.
И ако някой ден
застанеш пред брат си и в ръцете си държиш истина, която може да го нарани,
задай си този въпрос: Тази истина ще изгради ли? Ще съживи ли? Ще
доведе ли до покаяние? Ако да — кажи я. Ако не — моли се още. Но никога не
я заменяй с мълчание от страх.
Защото в
Царството на Бога няма фалшива любов и няма жестока истина. Има само Христос. А
Той ни остави пример: „Както Аз ви възлюбих, така и вие да се любите един
друг“ (Йоан 13:34). А как ни възлюби Той? С истина, приковала Го на кръста.
С любов, която не се уплаши да изрече: „Покайте се, защото Божието царство
наближи.“ С думи, които събуждат и сърце, и съвест.
Нека и ние Го
последваме — не като хора, които избират между светлина и топлина, а като чеда
на Бога, в чийто живот любовта свети, а истината обича.